8 клас

31 березня
Дистанційна робота
Тема уроку. Дон Кіхот і Санчо Панса - образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. Вічні образи

Виконайте тестові завдання. Пригадайте основні етапи життя Сервантеса

 

Складання характеристик героїв роману «Дон Кіхот» . Другу таблицю перекреслити в зошит, заповнити прогалини (риси вдачі), використавши "хмаринки слів"

Дон Кіхот

Санчо Панса

Дон Кіхот — бідний ідальго, який зовсім втратив здоровий глузд, без міри начитавшись низькопробних рицарських романів.

Вигадавши нове ім'я собі, своїй шкапі, знайшовши кумедні старі обладунки, він вирушає у мандри Іспанією XVII століття, щоб захищати ображених та пригноблених. Його мета благородна і добра, але герой викликає у співвітчизників лише сміх та нерозуміння. Дон Кіхот живе у своєму вигаданому світі рицарства і не хоче бачити реалій сучасного йому життя. Мабуть, через те його добрі наміри часто-густо не допомагають, а лише шкодять людям і йому самому.

Дон Кіхот — добрий і справедливий, діяльний та самовідданий. Він не потребує визнання інших, бо абсолютно переконаний у своїй правоті

Санчо Панса — бідний селянин, «багатий на дітей і бідний на статки», який погодився мандрувати із Дон Кіхотом у ролі зброєносця. Він — протилежність своєму господареві майже в усьому. Санчо Панса погодився на подорож із Дон Кіхотом лише через обіцянку останнього зробити його губернатором острова, тобто з корисливим мотивів, а не заради ідеї. Санчо не вміє читати й писати, проте є втіленням народної мудрості, яка вчить бути обережним і не наражатися на небезпеку' без поважної причини. Так, власне кажучи, Санчо Панса і намагається вчиняти, тим більше, що, порівняно із Дон Кіхотом, він досить боязкий, чого не приховує.

Ставши «губернатором», Санчо Панса прагне правити справедливо, як навчав його Дон Кіхот

Як впливають герої один на одного?

Дон Кіхот стає обережнішим, враховує реалії життя, всотує «народну мудрість»

Санчо Панса захоплений ентузіазмом Дон Кіхота, стає менш корисливим, більш сміливим, справедливим

Словникова робота

"Донкіхотство". Словом "донкіхотство", яке виникло в XIX cт., називають вчинки людини, що палко прагне до піднесеної мети, проте не помічає реальної неможливості її здійснення.

Але характерно, що поняття "донкіхотства" включає в себе повагу до такої людини та визнання її високої духовної сили.

· Ким насправді є Дон Кіхот самовідданим героєм чи блазнем, безумцем чи мудрецем, наївним мрійником чи борцем за людське щастя й гідність?


«Дон Кіхот і Санчо Панса як парні образи роману Сервантеса «Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі»

Дон Кіхот

Санчо Панса

Дії та вчинки

Дії та вчинки

Захищає слабких

Прагне допомогти в скруті

Прагне слави для себе й для батьківщини

Діє як мандрівний рицар середньовіччя під впливом рицарських романів

Прагне швидкої наживи

Хоче підвищення над іншими

Намагається оберігати Дон Кіхота від необдуманих дій

Не завжди чесний у ставленні до людей та їхнього майна

Риси вдачі

Риси вдачі








Як його сприймають люди

Як його сприймають люди

Не сприймають серйозно

Сприймають як божевільного

Сприймають як дурня

Сприймають як схибленого на рицарських романах

Сприймають як дивака, як блазня, як посміховисько

Нерідко знущаються з нього і морально, й фізично

Дехто довіряє більше Санчо Пансі, ніж Дон Кіхотові

Не розуміють його відданості Дон Кіхотові

Його б'ють, лають, знущаються, обкрадають

Світогляд

Світогляд

Переплутав реальний світ з книжковим

Мрійник-ідеаліст

Утопічний гуманіст

Філософ, відірваний від реальності

Реаліст-матеріаліст

Заземлений світогляд селянина

Спрощено-наївне розуміння життя





Знайти пояснення терміну "Вічні образи" в Інтернеті і записати в зошит.

Домашнє завдання. Скласти сенкан до образу Санчо Панси. Зразок сенкану до образу Дон Кіхота.
Дон Кіхот
Дивакуватий, безкорисливий
Читає, мандрує, "перемагає"
Захисник скривджених завжди в дорозі
Вічний образ


 20 cічня 
Дистанційна робота
Виконайте тестові завдання



13 січня
Дистанційна робота
Тема. Золота доба персько-таджицької лірики. Рубаї Омара Хайяма. Лаконізм і місткість жанру рубаї
Опрацюйте матеріал.

Це трапилося у 1859 році в Англії. У книгарнях з’явилася книга віршів нікому не відомого до того часу перського середньовічного поета Омара Хайяма в перекладі відомого письменника та перекладача Едварда Фіцджеральда. Поетичні збірки були розкуплені миттєво. Східний поет-філософ став надзвичайно популярним не лише в Англії, але й у всіх європейських країнах. Європейці були вражені енергією, глибоким змістом, образною мовою чотиривіршів східного поета. Вони з захопленням повторювали мудрі думки Сходу, організовували різноманітні асоціації, клуби, товариства та інші зібрання шанувальників творчості Омара Хайяма. Але їх непокоїло питання: чому геніальний поет, який жив у ХІ столітті, став відомим європейському читачу лише у ХІХ  столітті?

За роз’ясненням звернулися до літератури Сходу. Спадкоємці класичної перської літератури – іранці, таджики і афганці – були немало здивовані, коли почули про великого поета Омара Хайяма. Вони добре знали і шанували своїх великих поетів, таких, як Рудакі, Фірдоусі, Сааді та багатьох інших. Але великий поет Хайям? Вони знали лише видатного вченого Омара Хайяма. Звичайно, на Сході було відомо, що Хайям писав рубаї, але співвітчизники поета не вважали ці чотиривірші серйозною поезією. І лише після того, як Хайям-поет був відкритий на Заході, ним почали цікавитись на Сході.

У сьогоднішньому світі рубаї Омара Хайяма не втрачають своєї популярності. До них звертаються і в тяжкі, і вадісні хвилини життя. І в ХХІ столітті Омар Хайям залишається такою ж привабливою і загадковою постаттю, яким  він був у період свого тріумфального визнанні у ХІХ столітті.

Чому не зникає інтерес до творчості цього поета? Чим приваблюють людство рубаї Омара Хайяма? Що особистісно вахливе знайде для себе кожен, хто відкриє Рубайят (збірку віршів) Омара Хайяма? Поставимо перед собою ці запитання і відповідь На них будемо шукати на сьогоднішньому уроці.

Запрошую всіх до літературної вітальні, де на нас чекає зустріч з Вічною істиною Омара Хайяма.

Омар Хайям. Саме так називають у всьому світі великого поета, філософа і вченого, чиє повне ім’я Гіяс-ад-Дін-Абу-аль- Фатх Омар ібн Ібрагім Хайям Нішапурі. Його життя овіяне легендами, дотепер залишається багато в чому таємничим і загадковим.

У кожній історичній хроніці того часу немає безпосередніх відомостей про точний рік народження Омара Хайяма. Із скупих історичних записів нам відомо, що «Омар народився в Нішапурі і предки його були нішапурцями». І лише за складеним Хайямом гороскопом учені зуміли визначити точну дату його народження – 18 травня 1048 року.

Щасливим для ремісника Ібрагіма видався цей день. «Радій, майстре, у тебе з’явився син!» – почув він, коли на сході зійшло сонце. Ще до народження малюка батько дібрав йому ім’я – Омар, що означає «життя».  Прізвисько Хайям у перекладі означає «майстер, що шиє намети». Очевидно, батько майбутнього вченого і поета займався пошиттям наметів.

У Персії існувало прислів’я: «Алмазу потрібне шліфування, людині – освіта». Ібрагім віддав сина вчитися до Нішапурського медресе, хоча навчання  в той час коштувало дуже дорого і тривало довго. Уже через декілька років Омар швидко читав арабською і міг повторити напам’ять декілька сур підряд. У Омара не було друзів. Його друзями були книги. Допитливий юнак прагнув проникнути в суть речей, однаково старанно вивчав логіку, природничі науки, дуже захоплювався астрономією, геометрією та алгеброю.

Математичний трактат, написаний у 25-річному віці, приніс Омару Хайяму славу видатного вченого. Його запросив до свого двору правитель Бухари. Сам правитель, спілкуючись з Омаром, як згадували сучасники, «садив його поруч себе на трон на знак найбільшої пошани».

У 1072 році до влади прийшов третій султан із династії Сельджуків Малік-шах, за правління якого імперія досягла найбільшої могутності й простяглася від кордонів Китаю до Середземного моря. Султан повністю довіряв своєму візиру – мудрому політичному діячу Нізаму-аль-Мульку. Завдяки аль-Мулькові столиця Ісфахан перетворилася на науковий центр усієї імперії. Для султана Малік-шаха  була побудована обсерваторія. Упродовж 18 років Омар Хайям керував астрономічною обсерваторією.

Дві події, що відбулися в 1092 році, зіграли вирішальну роль у подальшій долі Омара Хайяма. 16 жовтня був убитий великий візир Нізам-аль-Мульк, а через 35 днів помер і Малік-шах. Обсерваторія була закрита, а новий правитель дав зрозуміти Омарові Хайяму, що не має потреби в його послугах.

У країні почалися міжусобні війни. Усе голосніше на публічних релігійних виступах ученого і поета Омара Хайяма звинувачували в безвір’ї. Коли він проходив вулицями Ісфахана, багато хто з ненавистю спльовував, часом кидали в нього каміння, лунали відкриті погрози. Хайям був дуже бідний. Його знання, його розум нікому не були потрібні. Що робити?

Становище вченого ставало все небезпечнішим. Омар Хайям здійснив «хадж» – паломництво  до Мекки.

Після повернення із Мекки Хайям оселився в місті, де народився, - Нішапурі. Він присвятив себе педагогічній діяльності: викладав у медресе, давав приватні уроки. Рука мимоволі тяглася до пера. На папір лягали лаконічні чотиривірші.

В этом мире глупцов, подлецов, торгашей

Уши, мудрый заткни, рот надёжно зашей,

Веки плотно зажмурь –хоть немного подумай

О сохранности глаз, языка и ушей.

Прості люди любили, пам’ятали, що його батько шив намети. Вони вважали, що син продовжив справу батька – створював «намети мудрості»

Омар Хайям відійшов у вічність 4 грудня 1131 року. Його останні слова були звернені до Бога: «О Боже мій, ти знаєш, що я пізнав тебе в міру моєї можливості. Прости мені моє знання тебе – це мій шлях до тебе».

 Проминули роки. Один із колишніх учнів Омара Хайяма розповів: «Це було в 1112 . Якось у колі друзів Омар сказав: «Моя могила буде в такому місці, де щовесни північний вітер обсипатиме її квітами». Мені ці слова здалися неможливими, але я знав, що Омар хайям слів на вітер не кидає. Коли у 1135 році я був у Нішапурі, уже проминуло чотири роки, як велика людина залишила цей світ осиротілим. У п’ятницю я пішов на його могилу і взяв чоловіка, щоб той показав її мені. Він привів мене на цвинтар. Я повернув ліворуч і побачив надгробок у підніжжя садової стіни, крізь яку виднілися гілки грушевих і абрикосових дерев. Вони обсипали свої квіти на могилу Омара Хайяма настільки щедро, що вона була схована під ними. Тоді я згадав ті слова, що чув від нього, і заплакав.»


Запишіть в зошити теми творів О. Хайяма.

Ι.  Призначення  людини і  смисл  її  життя. Про кругообіг у природі.

ü    Як  слід  жити  людині?

ü    Чому  поет  закликає  задуматися  над  смислом  життя?

ü    Як Омар Хайям ставиться до смерті?

ü    Кого представлено в образі гончара?  Який смисл вкладає поет у слово "глина"?  Чому людина схожа на глину?

ü    Як ви зрозуміли  філософську ідею  «гончарного круга»?

ü    Які запитання про смисл життя постійно повторюються  у віршах?  Чи  можна на них відповісти?


ΙΙ.  Поет про  людський розум,  про  людську природу.

ü Які суперечності уживаються в людському характері? Які художні засоби використовує автор для їхнього змалювання?

ü Які моральні заповіти залишає Омар Хайям нащадкам?

ü Чому поет не довіряє людському розуму?

ü Як ставиться поет до занять наукою?


ΙΙΙ.  Тема радощів життя.

ü Чимало віршів О.  Хайяма присвячено вину.  Чи закликає він до пияцтва?

ü Чому слід прагнути до радощів життя?


ΙV.  Любов та її роль у житті людини.

ü Яке місце в житті людини Омар Хайям відводить коханню?

ü Які випробування завдає людині це почуття?

ü Що головне для поета – краса коханої чи глибина її почуттів?


Опрацюйте матеріал підручника .
Вивчіть 3 рубаї напам’ять (на ваш вибір)

14 січня
Дистанційна робота
Тема. "Пісня про Роланда". Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в "Пісні про Роланда"

Опрацювати матеріал підручника (с.151 - 157). Прочитати уривки з "Пісні про Роланда"

Опрацюйте таблицю.



Робота в зошитах. Законспектувати матеріал (записати найголовніше) з 1 та 2 карток.
























19 квітня
Дистанційна робота
Тема уроку. Антуан де Сент-Екзюпері "Маленький принц". Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі. Художні образи-символи алегоричної казки-притчі "Маленький принц" Антуана де Сент-Екзюпері

Перегляньте відеоурок. Виконайте всі вказівки вчителя.

 Прочитайте уривки  з казки-притчі за підручником


 
Перегляньте відео-урок. Запишіть в зошити  образи та образи-символи у 2 стовпчики


 24 квітня

Дистанційна робота
Тема уроку. Філософський зміст казки "Маленький принц"

Опрацюйте матеріал. 

Читаючи твори А. де Сент-Екзюпері, гостріше відчуваєш красу світу й силу людського потягу до братерства. Письменник і пілот загинув за три тижні до визволення рідної Франції (1944) — він не повернувся на базу з бойового завдання, але його книги продовжують допомагати нам краще розуміти себе й навколишній світ.
Філософська казка «Маленький принц» була написана Екзюпері незадовго до загибелі. Мудрість її натяків не завжди можна передати формулами й словами. Півтони і відтінки алегоричних образів такі ж ніжні, як і витончені малюнки, якими автор ілюстрував свій твір.
Маленький принц — головний персонаж казки — показаний нам у подорожі, у русі, у пошуку, хоч він і розуміє, що час від часу треба зупинятися й оглядатися назад і навкруги: якщо йти прямо перед собою, куди очі дивляться, то далеко не зайдеш. На різних планетах він зустрічається з їх дорослими мешканцями, які за цифрами доходів, честолюбством, жадібністю забули про своє людське покликання.
На Землі Маленький принц потрапляє в сад із безліччю троянд. У цю важку для малюка хвилину, коли він відчуває зворушення від думки, що троянда обманювала його, кажучи про свою неповторність, з’являється Лис. Він говорить про бездонність людського серця, вчить істинному розумінню любові, яка гине у метушні життя. Ніколи поговорити щиро, зазирнути усередину самого себе, замислитися про сенс життя. Щоб мати друзів, треба дарувати їм усю душу, віддавати найдорожче — свій час: «Твоя Троянда така дорога тобі через те, що ти віддавав їй стільки часу». І Принц розуміє: його Троянда — єдина у світі, тому що він її «приручив». Кожне почуття, у тому числі й кохання, треба заслужити невпинною душевною працею. «Добре бачить тільки серце. Найголовнішого очам не видно». Треба вміти бути відданим у дружбі і коханні, не можна пасивно ставитися до зла, бо кожен відповідає не тільки за власну долю.
Вбираючи моральні уроки невеличкого, але такого ємного за своїм змістом твору, можна погодитися з думкою О. Прасолова, російського поета: «Сент-Екзюпері написав про Маленького принца незадовго до свого кінця… мабуть, людські душі (окремі, деякі) завжди видають свій останній лебедино-чистий, прощальний крик…». Ця казка — своєрідний заповіт мудрої людини нам, що залишилися на цій неідеальній планеті. Та і чи казка це? Пригадаємо пустелю, в якій льотчик, що зазнав аварії, зустрічає Маленького принца. У будь-якій екстремальній ситуації перед людиною, буває, проходить усе її життя. Пригадується хороше, але частіше — те, де і коли ти виявив боягузтво, нечестність, непорядність. Людина «раптом» прозріває й усвідомлює щось таке, що недооцінювала або на що не звертала уваги протягом усього життя, і тому з його вуст у ці моменти істини й прозріння виривається мольба: «Господи! Відведи лихо, і я стану краще, більш благородним і великодушним!»
Мабуть, в образі Маленького принца до оповідача прийшло його безгрішне дитинство («Але ти невинний і прибув із зірки»,— говорить автор, звертаючись до Маленького принца), його чиста, незаплямована совість. Так маленький герой допоміг льотчику гостріше й уважніше подивитися на життя, на своє місце в ньому і по-новому все це оцінити. Оповідач повертається до товаришів зовсім іншою людиною: він зрозумів, як треба дружити, що треба цінувати й чого побоюватися, тобто він став мудрішим і менш легковажним. Маленький принц навчив його ЖИТИ. Саме в пустелі, удалині від суєти, яка цілком поглинає нас і наші душі, там, де на самоті пророки і пустельники спізнавали великі істини, льотчик, теж на самоті наблизився до розуміння сенсу життя. Але пустеля — це ще й символ самотності людини: «З людьми теж одиноко…».
Чарівна, сумна притча, «загримована під казку» (О. Панфілов)! Моральні й філософські проблеми розкриваються в ній за допомогою витончених афоризмів, які потім супроводжують нас у нашому житті, правлячи за моральні орієнтири: «себе судити набагато важче, ніж інших. Якщо ти зумієш правильно судити себе, ти насправді мудрий», «Пихаті люди є глухими до всього, крім похвали», «Але очі не бачать. Треба шукати серцем».
Цей твір примушує й нас по-іншому подивитися на навколишній світ і людей. Кожен із новонароджених уявляється таким же загадковим і таємничим малюком, як той, що явився на планету Земля з власної крихітної планети. Ці Маленькі принци явилися, щоб пізнати наш світ, стати більш розумними, досвідченими, навчитися шукати й бачити серцем. У кожного з них будуть свої турботи, кожен буде відповідати за когось, за щось і усвідомить свій обов’язок глибоко — так, як відчув Маленький принц Антуана де Сент-Екзюпері свій обов’язок перед єдиною й неповторною трояндою. І нехай їх завжди супроводжує перемога над страшними баобабами!


Складіть пазл



28 квітня, 2 травня
Дистанційна робота

Тема уроку Річард Бах "Чайка Джонатан Лівінгстон"

Притча— це повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя, мета якої викласти духовні чи моральні істини.Сюжет притчі будується в образній формі, на життєвих ситуаціях, на повсякденних спостереженнях суспільного життя.Притчі мають надзвичайно великий зміст, колосальний задум, неабиякий замисел. Вони уособлюють в собі й світські ситуації, й приповідки, й народні спостереження, й загалом всю народну мудрість, а в Євангелії   ще й Божу  науку. Притча дозволяє зрівняти відому істину з невідомою. Істини в притчах подаються у символах, образах та алегоріях.
Ознаки притчі у творі



Алегоричні образи притчі:(1 хв.)
Джонатан – людина, яка прагне до знань, досконалості.
Крила – символ свободи, волі, духовності.
Зграя чайок із непереборною жадобою їжі – повсякденне життя.
Політ Джонатана – свобода, необмеженість дій.
Прагнення Джонатана вдосконалювати свій політ – це наше бажання вирватись із дріб`язкової суєти, пізнати сенс життя й осмислити своє місце в суспільстві.

5 травня

Дистаційна робота

Тема уроку. Барбара Космовська "Буба". Знайомство з авторкою та її твором

Реклама твору.

Якщо тобі шістнадцять років, твоя мати – відома письменниця, батька частіше можна побачити на телеекрані, ніж удома, а старша сестра постійно заявляє про своє бажання стати кіноактрисою, життя здається не таким уже й легким. На щастя, у Буби є ще дідусь Генрик ( а в того – свої пристрасті, наприклад, гра в бридж). Ну, і улюблені джинси й мартенси. Захоплива й сповнена теплого гумору книжка про відкриття світу дорослих, пошуки дружби, перше кохання, гіркоту поразок та маленькі й великі перемоги над собою.


 

Анкета твору ( створити за планом)
  1. Назва твору 
  2. Рік видання
  3. Тема
  4. Ідея
  5. Головні герої

 11 квітня

Дистанційна робота 

Складіть пазл, прочитайте тему уроку та запишіть її в зошити


Перегляньте відеоуроки

Опрацюйте матеріал. Запишіть пункти 2, 4, 7, 8, 9, 10

Презентація доби класицизму (17ст. - поч.19 ст.)
1)    Історичні умови формування класицизму. Класичною країною класицизму стала Франція. Формування централізованої абсолютистської держави сприяло надзвичайному підйому в усіх галузях суспільного життя.
       Укріплення монархічної влади
       Державна ідеологія Франції = економіка + політика + наука + мистецтво.
       Абсолютизм — державна влада належить монарху.
       Головні політичні діячі Франції ХVІІ ст.: кардинал Рішельє, Людовік ХІV («Король-сонце») → «Держава — це я!».
       Причина виникнення класицизму — укріплення монархізму y державі.
2)    Класицизм  (від лат. classicus — зразковий) — художній напрям (течія) у мистецтві та літературі, що виник у XVII ст. в Італії, але найбільшого розквіту досяг у Франції й поширився в літературах Європи до початку XIX століття.  Класицизм - це мистецтво раціональних правил за встановленими зразками". Для нього характерними є орієнтація на античну літературу, культ розуму, громадянська тематика, нормативність мистецтва, ієрархія жанрів, гармонійність форм тощо.
3)    Філософська основа – раціоналізм Рене Декарта «Я мислю, отже я існую»
4)    Теоретик – Нікола Буало "Поетичне мистецтво"
5)    Естетичне підґрунтя класицизму «Поетика» Арістотеля.
6)    Гасла класицизму: «Роби не те, що хочеш, а те, що потрібно королю й державі. Обов’язок вище за почуття та інтереси особистості. Держава вище за особистість, особистість підпорядкована державі». "Лише думка звеличує нас, а не простір і час... Намагаймося мислити гідно: у цьому запорука моральності" Б.Паскаль. "Любіть же розум ви! Нехай він тільки сам Принадність і красу утворює пісням". Нікола Буало
7)    Тема – держава і особистість
8)    Ідея – ствердження державності
9)    Конфлікт — конфлікт між державним і особистим, пристрасті (серця) і обов’язку (розуму). Державне і розум(обов'язок) перемагають
10) Герой – громадянин патріот, пов'язаний з суспільством і зобов’язаний підпорядковуватися йому

Випишіть із хмаринки слів риси класицизму




Домашнє завдання. Прочитати комедію Мольєра "Міщанин-шляхтич"

14 квітня

Дистанційна робота

Завдання 1.

Перевіримо, як ви засвоїли риси класицизму як художнього напряму
Розгадайте кроссенс. Відповіді запишіть у зошит, сфотографуйте та надішліть мені у Viber. 

Завдання 2.

Виконайте тестові завдання




Завдання 3.

Запишіть у зошити тему уроку.
Мольєр- майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії. Історія створення комедії "Міщанин-шляхтич"

Перегляньте експрес-урок "Мольєр"

 



Завдання 4.

Опрацюйте статтю підручника "Зірка, яка ніколи не згасне" ( с.239-244) та розв’яжіть кросворд. Накресліть його на аркуші в клітинку, сфотографуйте і надішліть мені у Viber

1. Справжнє. прізвище драматурга. 2. Ім’я дружини Мольєра.  3. Комедія Мольєра, що була заборонена.  4. Трупа Мольєра називалася "... театр"    5. Теоретик класицизму (прізвище) .       6. Професія ь\батька Мольєра.    7. Композитор, що створював музику до комедій Мольєра.    8. Місто, в якому народився Жан Батіст.  9. Трагедія Корнеля, яку показали актори трупи Мольєра перед королем.   10. Привілейований колеж, в якому навчався Жан Батіст.   11. Підгрунтя класицизму.    12. Російський письменник, автор книги "Життя пана де Мольєра"


Завдання 5

Опрацюйте матеріал

У 1669 році король Людовік XIV приймав у своїй резиденції у Версалі турецьких послів на чолі з Солиманом-агою. Турків змусили довго чекати, а потім запросили їх до галереї Нового Палацу, прибраної надзвичайно розкішно. Король сидів на троні, г його вбрання прикрашали діаманти на чотирнадцять мільйонів ліврів. Однак Солиман-ага та його почет не виказали очікуваного захоплення. Турецькі посли зробили вигляд, начебто в Турції всі носять костюми з діамантами. Поведінка гостей не сподобалася королю, і він наказав придворному драматургу Мольєру і композитору Люллі написати п’єсу, в якій би висміювалися турки. Так був створений “Міщанин-шляхтич”.
Завдання

Для тих, хто не любить читати


04 квітня

Дистанційна робота

Завдання 1. 

Складіть пазл і запишіть тему уроку

    Завдання 2. 

Опрацюйте матеріал та запишіть в зошити основні риси героїв комедії.

Пан Журден — багатий буржуа, котрий соромиться свого походження і хоче потрапити до вищого товариства. Він вважає, що за гроші можна купити все — і знання, і аристократичні манери, і любов, і титули, і посади. Журден наймає вчителів, які навчають його правилам поведінки у світському товаристві та основам наук. У сценах навчання автор викриває невігластво буржуа й водночас схоластичність тогочасної освіти. Журден не має елементарних знань і тому стає жертвою тих, кого цікавить тільки його гаманець. Легковірного міщанина обдурюють геть усі — від учителів і кравців до графа Доранта, бо він легко піддається впливу лестощів та магії звертання «ясна вельможність».
Журден смішний у своєму прагненні за будь-яку ціну стати аристократом. Мольєр показує, як певна пристрасть чи вада може витіснити з душі людини всі гарні задатки. Так, марнолюбство заполоняє весь внутрішній світ Журдена. Він від природи не дурний, адже зумів примножити капітал свого батька. Бачить шахрайство кравця. Віддає перевагу народним пісням перед салонними серенадами. Помічає, що Дорант ошукує його, але погоджується на це, аби мати змогу на рівних спілкуватися з аристократами. Пан Журден має достатньо розуму, аби зрозуміти, що вчителі пропонують йому мертві істини, які не розвивають, а навпаки, стримують природу людини, її природні бажання і почуття. Однак прагнення здобути дворянство стає сильнішим за здоровий глузд: увесь розум і природне єство в Журдені поступаються марнославству.
З Журдена всі сміються, явно чи потайки. Пані Журден відверто картає його. Дорант підлещується до нього, хоч у душі зневажає. Слуги Ков’‎єль і Ніколь не можуть стримати сміху при появі Журдена у «великосвітському» вбранні. Але ніщо не здатне здолати пристрасті Журдена, яка стає не просто смішною, а й небезпечною для оточуючих. Він ображає й обдурює дружину, жорстоко поводиться зі слугами, готовий пожертвувати щастям власної дочки заради аристократичного звання.
Журден показаний у п’‎єсі неосвіченим, грубим, сповненим марнолюбства, хоча загалом він добродушний і щирий, часом зворушливо наївний. З нього можна сміятися, але його нема за що зневажати. Як писав Д. Дідро, «смішний не той, хто знає про свою ваду, а той, хто не знає і впевнений у собі». Журден щиро дивується, що він говорить прозою, що є така наука логіка, що слова складаються із звуків. Він ніби вперше відкриває для себе світ, і це викликає сміх. Але глядачі зрозуміли, що у п’‎єсі «Міщанин-шляхтич» Мольєр з буржуа тільки посміявся, а справжнє вістря його сатири спрямоване проти аристократів, у зображенні яких він не пошкодував викривальних засобів. Журден, хоча й кумедний у своєму бажанні стати шляхтичем, але все ж таки кращий за Доранта й Дорімену, бо залишається щирим у своїх прагненнях, тоді як вони втратили будь-яке уявлення про честь і совість.

Граф Дорант — зубожілий аристократ, людина без моральних норм. Він обдурює Журдена, не гребуючи жодними засобами, аби видурити в того гроші. Удаючи з себе друга Журдена, Дорант живе за його рахунок і за його гроші робить подарунки Дорімені. У Доранта немає нічого, окрім його титула. Він збіднів не тільки матеріально, а й духовно. « Образ маркізи Дорімени подано в сатиричному плані. Вважаючи графа Доранта багатим, вона погоджується вийти за нього заміж, радіючи, що заволодіє не тільки його серцем, а й майном. Проте Дорімена потрапляє у тенета власної розбещеності, її вади обертаються проти неї самої.
Здоровий глузд втілений в образі пані Журден. Вона розуміє всю безглуздість поведінки чоловіка, викриває Доранта й Дорімену, щиро хоче щастя для своєї дочки з чесним Клеонтом. Однак пані Журден не є позитивним ідеалом драматурга, оскільки вона надто сварлива, брутальна й обмежена.
Люсіль і Клеонт — освічені, чесні й добрі молоді люди. Вони не соромляться свого походження, понад усе цінують в людях моральні якості, чисті й високі почуття, борються за своє щастя. Клеонт не дворянин, але веде чесний спосіб життя й віддано служить державі. За свої високі моральні якості Клеонта винагороджено в п’‎єсі шлюбом з Люсіль. Дочку Журдена змальовано у творі менш виразно, але добре показано її привабливі риси — красу, людяність і здатність до високого кохання. Автор утверджує силу взаємних почуттів, що важать більше за титули і багатство.
Слуги Ніколь і Ков'єль представляють народні типи. Ці образи протиставлені егоїзму буржуазії та ницості дворянства. Слуги тверезо оцінюють події та людей, вони активніші від своїх хазяїв. Те, що всю «режисуру» розіграшу автор віддає Ков’‎єлю, підкреслює глибоку віру Моль’‎єра в народ, у його розум і творчі можливості, у здатність відновити справедливість.

 






07 квітня

Тема уроку. Засоби комічного в комедії Мольєра "Міщанин-шляхтич"
Завдання 1.
Перегляньте презентацію. 
Завдання 2.
Запишіть у зошити визначення термінів "комічне", "гумор", "сатира","іронія", "сарказм" (слайд 4)

 

Завдання 3.

Опрацюйте матеріал.

Засобом комічного у комедії "Міщанин-шляхтич", по-перше, стає гумор. Це веселий сміх над наївністю героя. Адже до пуття в пана Журдена нічого не виходить. У новому вбранні Журден виглядає так, що служанка Ніколь не може стримати сміху. Хазяйновита та розсудлива дружина Журдена також намагається повернути чоловіка до реальності: «Вірно, надумав посмішити людей, коли вирядився таким блазнем?». Дуже комічно драматург демонструє повну неспроможність Журдена до великосвітських танців. Пісні аристократів видаються учневі нудними та тоскними, він любить невигадливі народні мелодії: «Про овечку». Вчитель філософії натовкує свого учня прописними істинами. Сміх до того ж викликає стійкість та впертість героя, який терпить весь цей хаос у своєму домі заради мети – виглядати справжнім аристократом.
Ще одним засобом комічного в творі є сатира – осудливий, злий сміх. Мета героя не варта виїденого яйця. Серед світу аристократів Журденом цікавляться лише пройдохи типу Доранта, точніше, цікавляться його грошима. Автор наголошує, що дворяни не є кращими за міщан, а часто навпаки. До того ж пан Журден заради своїх дурних ідей порушує лад та спокій у родині. Він навіть хоче пожертвувати щастям дочки Люсіль – забороняє ії виходити заміж за коханого Клеонта, який не є дворянином. Батьки Журдена були купцями, але тепер герой намагається будь-що відхреститися від них.
Іронія – сміх, прихований за удавано-серйозним, також використовується як засіб комічного. Вчителі та кравець лестять своєму бездарному учневі, з серйозним виглядом захоплюються його «успіхами», називають його «ваша милість», «ваша світлість» - дворянськими титулами. З таким само серйозним виглядом проголошують нісенітниці «турки», а насправді – перевдягені посланці Клеонта. Останній за допомогою слуги все-таки вирішив домогтися руки Люсіль і видав себе за турецького аристократа.

-------------------------------------------------------------------

  

Повторюємо добу Відродження

Завдання 1. Перейдіть за покликанням. Опрацюйте подані матеріали. Для цього натискаєте на відповідну позначку-кружечок, переходите за посиланням і знайомитесь із матеріалами.

04 квітня

Дистанційна  контрольна робота
Виконайте контрольні тести онлайн і надішліть мені. Для цього вам потрібно обрати правильні відповіді і натиснути кнопку "Відправити"

07 квітня 

Дистанційна робота
Тема уроку. Складіть пазл і запишіть тему уроку в зошити

Перегляньте відеоурок. Запишіть ознаки доби бароко в зошити


Немає коментарів:

Дописати коментар