Складання характеристик героїв роману «Дон Кіхот» . Другу таблицю перекреслити в зошит, заповнити прогалини (риси вдачі), використавши "хмаринки слів"
Дон Кіхот | Санчо Панса |
Дон Кіхот — бідний ідальго, який зовсім втратив здоровий глузд, без міри начитавшись низькопробних рицарських романів. Вигадавши нове ім'я собі, своїй шкапі, знайшовши кумедні старі обладунки, він вирушає у мандри Іспанією XVII століття, щоб захищати ображених та пригноблених. Його мета благородна і добра, але герой викликає у співвітчизників лише сміх та нерозуміння. Дон Кіхот живе у своєму вигаданому світі рицарства і не хоче бачити реалій сучасного йому життя. Мабуть, через те його добрі наміри часто-густо не допомагають, а лише шкодять людям і йому самому. Дон Кіхот — добрий і справедливий, діяльний та самовідданий. Він не потребує визнання інших, бо абсолютно переконаний у своїй правоті | Санчо Панса — бідний селянин, «багатий на дітей і бідний на статки», який погодився мандрувати із Дон Кіхотом у ролі зброєносця. Він — протилежність своєму господареві майже в усьому. Санчо Панса погодився на подорож із Дон Кіхотом лише через обіцянку останнього зробити його губернатором острова, тобто з корисливим мотивів, а не заради ідеї. Санчо не вміє читати й писати, проте є втіленням народної мудрості, яка вчить бути обережним і не наражатися на небезпеку' без поважної причини. Так, власне кажучи, Санчо Панса і намагається вчиняти, тим більше, що, порівняно із Дон Кіхотом, він досить боязкий, чого не приховує. Ставши «губернатором», Санчо Панса прагне правити справедливо, як навчав його Дон Кіхот |
Як впливають герої один на одного? | |
Дон Кіхот стає обережнішим, враховує реалії життя, всотує «народну мудрість» | Санчо Панса захоплений ентузіазмом Дон Кіхота, стає менш корисливим, більш сміливим, справедливим |
Словникова робота
"Донкіхотство". Словом "донкіхотство", яке виникло в XIX cт., називають вчинки людини, що палко прагне до піднесеної мети, проте не помічає реальної неможливості її здійснення.
Але характерно, що поняття "донкіхотства" включає в себе повагу до такої людини та визнання її високої духовної сили.
· Ким насправді є Дон Кіхот самовідданим героєм чи блазнем, безумцем чи мудрецем, наївним мрійником чи борцем за людське щастя й гідність?
«Дон Кіхот і Санчо Панса як парні образи роману Сервантеса «Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі» | |
Дон Кіхот | Санчо Панса |
Дії та вчинки | Дії та вчинки |
Захищає слабких Прагне допомогти в скруті Прагне слави для себе й для батьківщини Діє як мандрівний рицар середньовіччя під впливом рицарських романів | Прагне швидкої наживи Хоче підвищення над іншими Намагається оберігати Дон Кіхота від необдуманих дій Не завжди чесний у ставленні до людей та їхнього майна |
Риси вдачі | Риси вдачі |
Як його сприймають люди | Як його сприймають люди |
Не сприймають серйозно Сприймають як божевільного Сприймають як дурня Сприймають як схибленого на рицарських романах Сприймають як дивака, як блазня, як посміховисько Нерідко знущаються з нього і морально, й фізично | Дехто довіряє більше Санчо Пансі, ніж Дон Кіхотові Не розуміють його відданості Дон Кіхотові Його б'ють, лають, знущаються, обкрадають |
Світогляд | Світогляд |
Переплутав реальний світ з книжковим Мрійник-ідеаліст Утопічний гуманіст Філософ, відірваний від реальності | Реаліст-матеріаліст Заземлений світогляд селянина Спрощено-наївне розуміння життя |



Це трапилося у
1859 році в Англії. У книгарнях з’явилася книга віршів нікому не відомого до
того часу перського середньовічного поета Омара Хайяма в перекладі відомого
письменника та перекладача Едварда Фіцджеральда. Поетичні збірки були
розкуплені миттєво. Східний поет-філософ став надзвичайно популярним не лише в
Англії, але й у всіх європейських країнах. Європейці були вражені енергією,
глибоким змістом, образною мовою чотиривіршів східного поета. Вони з
захопленням повторювали мудрі думки Сходу, організовували різноманітні
асоціації, клуби, товариства та інші зібрання шанувальників творчості Омара
Хайяма. Але їх непокоїло питання: чому геніальний поет, який жив у ХІ столітті,
став відомим європейському читачу лише у ХІХ столітті?
За роз’ясненням
звернулися до літератури Сходу. Спадкоємці класичної перської літератури –
іранці, таджики і афганці – були немало здивовані, коли почули про великого поета Омара Хайяма. Вони добре
знали і шанували своїх великих поетів, таких, як Рудакі, Фірдоусі, Сааді та
багатьох інших. Але великий поет
Хайям? Вони знали лише видатного вченого Омара Хайяма. Звичайно, на Сході було
відомо, що Хайям писав рубаї, але співвітчизники поета не вважали ці
чотиривірші серйозною поезією. І лише після того, як Хайям-поет був відкритий
на Заході, ним почали цікавитись на Сході.
У
сьогоднішньому світі рубаї Омара Хайяма не втрачають своєї популярності. До них
звертаються і в тяжкі, і вадісні хвилини життя. І в ХХІ столітті Омар Хайям
залишається такою ж привабливою і загадковою постаттю, яким він був у період свого тріумфального визнанні
у ХІХ столітті.
Чому не зникає
інтерес до творчості цього поета? Чим приваблюють людство рубаї Омара Хайяма?
Що особистісно вахливе знайде для себе кожен, хто відкриє Рубайят (збірку
віршів) Омара Хайяма? Поставимо перед собою ці запитання і відповідь На них
будемо шукати на сьогоднішньому уроці.
Запрошую всіх
до літературної вітальні, де на нас чекає зустріч з Вічною істиною Омара Хайяма.
Омар Хайям.
Саме так називають у всьому світі великого поета, філософа і вченого, чиє повне
ім’я Гіяс-ад-Дін-Абу-аль- Фатх Омар ібн Ібрагім Хайям Нішапурі. Його життя
овіяне легендами, дотепер залишається багато в чому таємничим і загадковим.
У кожній історичній хроніці того часу немає безпосередніх відомостей про точний рік народження Омара Хайяма. Із скупих історичних записів нам відомо, що «Омар народився в Нішапурі і предки його були нішапурцями». І лише за складеним Хайямом гороскопом учені зуміли визначити точну дату його народження – 18 травня 1048 року.
Щасливим для
ремісника Ібрагіма видався цей день. «Радій, майстре, у тебе з’явився син!» –
почув він, коли на сході зійшло сонце. Ще до народження малюка батько дібрав
йому ім’я – Омар, що означає «життя». Прізвисько Хайям у перекладі означає «майстер,
що шиє намети». Очевидно, батько майбутнього вченого і поета займався пошиттям
наметів.
У Персії
існувало прислів’я: «Алмазу потрібне шліфування, людині – освіта». Ібрагім
віддав сина вчитися до Нішапурського медресе, хоча навчання в той час коштувало дуже дорого і тривало
довго. Уже через декілька років Омар швидко читав арабською і міг повторити
напам’ять декілька сур підряд. У Омара не було друзів. Його друзями були книги.
Допитливий юнак прагнув проникнути в суть речей, однаково старанно вивчав
логіку, природничі науки, дуже захоплювався астрономією, геометрією та
алгеброю.
Математичний трактат, написаний у 25-річному віці, приніс Омару Хайяму славу видатного вченого. Його запросив до свого двору правитель Бухари. Сам правитель, спілкуючись з Омаром, як згадували сучасники, «садив його поруч себе на трон на знак найбільшої пошани».
У 1072 році до
влади прийшов третій султан із династії Сельджуків Малік-шах, за правління
якого імперія досягла найбільшої могутності й простяглася від кордонів Китаю до
Середземного моря. Султан повністю довіряв своєму візиру – мудрому політичному
діячу Нізаму-аль-Мульку. Завдяки аль-Мулькові столиця Ісфахан перетворилася на науковий
центр усієї імперії. Для султана Малік-шаха
була побудована обсерваторія. Упродовж 18 років Омар Хайям керував
астрономічною обсерваторією.
Дві події, що
відбулися в 1092 році, зіграли вирішальну роль у подальшій долі Омара Хайяма.
16 жовтня був убитий великий візир Нізам-аль-Мульк, а через 35 днів помер і
Малік-шах. Обсерваторія була закрита, а новий правитель дав зрозуміти Омарові
Хайяму, що не має потреби в його послугах.
У країні
почалися міжусобні війни. Усе голосніше на публічних релігійних виступах ученого
і поета Омара Хайяма звинувачували в безвір’ї. Коли він проходив вулицями
Ісфахана, багато хто з ненавистю спльовував, часом кидали в нього каміння,
лунали відкриті погрози. Хайям був дуже бідний. Його знання, його розум нікому
не були потрібні. Що робити?
Становище вченого ставало все небезпечнішим. Омар Хайям здійснив «хадж» – паломництво до Мекки.
Після
повернення із Мекки Хайям оселився в місті, де народився, - Нішапурі. Він
присвятив себе педагогічній діяльності: викладав у медресе, давав приватні
уроки. Рука мимоволі тяглася до пера. На папір лягали лаконічні чотиривірші.
В этом мире глупцов, подлецов,
торгашей
Уши, мудрый заткни, рот надёжно
зашей,
Веки плотно зажмурь –хоть немного
подумай
О сохранности глаз, языка и ушей.
Прості люди
любили, пам’ятали, що його батько шив намети. Вони вважали, що син продовжив
справу батька – створював «намети мудрості»
Омар Хайям
відійшов у вічність 4 грудня 1131 року. Його останні слова були звернені до
Бога: «О Боже мій, ти знаєш, що я пізнав тебе в міру моєї можливості. Прости
мені моє знання тебе – це мій шлях до тебе».
Проминули роки.
Один із колишніх учнів Омара Хайяма розповів: «Це було в 1112 . Якось у колі
друзів Омар сказав: «Моя могила буде в такому місці, де щовесни північний вітер
обсипатиме її квітами». Мені ці слова здалися неможливими, але я знав, що Омар
хайям слів на вітер не кидає. Коли у 1135 році я був у Нішапурі, уже проминуло
чотири роки, як велика людина залишила цей світ осиротілим. У п’ятницю я пішов
на його могилу і взяв чоловіка, щоб той показав її мені. Він привів мене на
цвинтар. Я повернув ліворуч і побачив надгробок у підніжжя садової стіни, крізь
яку виднілися гілки грушевих і абрикосових дерев. Вони обсипали свої квіти на
могилу Омара Хайяма настільки щедро, що вона була схована під ними. Тоді я
згадав ті слова, що чув від нього, і заплакав.»
Ι.
Призначення людини і смисл
її життя. Про кругообіг у природі.
ü
Як слід
жити людині?
ü
Чому поет
закликає задуматися над
смислом життя?
ü
Як Омар Хайям ставиться
до смерті?
ü
Кого представлено в
образі гончара? Який смисл вкладає поет
у слово "глина"? Чому людина
схожа на глину?
ü
Як ви зрозуміли філософську ідею «гончарного круга»?
ü
Які запитання про смисл
життя постійно повторюються у віршах? Чи
можна на них відповісти?
ΙΙ. Поет про
людський розум, про людську природу.
ü Які
суперечності уживаються в людському характері? Які художні засоби використовує
автор для їхнього змалювання?
ü Які
моральні заповіти залишає Омар Хайям нащадкам?
ü Чому
поет не довіряє людському розуму?
ü Як
ставиться поет до занять наукою?
ΙΙΙ. Тема радощів життя.
ü Чимало
віршів О. Хайяма присвячено вину. Чи закликає він до пияцтва?
ü Чому
слід прагнути до радощів життя?
ΙV. Любов та її роль у житті людини.
ü Яке
місце в житті людини Омар Хайям відводить коханню?
ü Які
випробування завдає людині це почуття?
ü Що
головне для поета – краса коханої чи глибина її почуттів?
Тема уроку. Антуан де Сент-Екзюпері "Маленький принц". Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі. Художні образи-символи алегоричної казки-притчі "Маленький принц" Антуана де Сент-Екзюпері
Перегляньте відеоурок. Виконайте всі вказівки вчителя.
Прочитайте уривки з казки-притчі за підручником
Перегляньте відео-урок. Запишіть в зошити образи та образи-символи у 2 стовпчики
24 квітня
Складіть пазл
Притча— це
повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя, мета якої викласти
духовні чи моральні істини.Сюжет притчі будується в образній формі, на життєвих
ситуаціях, на повсякденних спостереженнях суспільного життя.Притчі мають
надзвичайно великий зміст, колосальний задум, неабиякий замисел. Вони
уособлюють в собі й світські ситуації, й приповідки, й народні спостереження, й
загалом всю народну мудрість, а в Євангелії ще й Божу науку. Притча дозволяє зрівняти відому істину з невідомою. Істини в притчах
подаються у символах, образах та алегоріях.
Ознаки притчі у творі
Алегоричні образи притчі:(1 хв.)
Джонатан – людина, яка прагне до знань, досконалості.
Крила – символ свободи, волі, духовності.
Зграя чайок із непереборною жадобою їжі – повсякденне життя.
Політ Джонатана – свобода, необмеженість дій.
Прагнення Джонатана вдосконалювати свій політ – це наше бажання вирватись із дріб`язкової суєти, пізнати сенс життя й осмислити своє місце в суспільстві.
5 травня
Тема уроку. Барбара Космовська "Буба". Знайомство з авторкою та її твором
Реклама твору.
Якщо
тобі шістнадцять років, твоя мати – відома письменниця, батька частіше можна
побачити на телеекрані, ніж удома, а старша сестра постійно заявляє про своє
бажання стати кіноактрисою, життя здається не таким уже й легким. На щастя, у
Буби є ще дідусь Генрик ( а в того – свої пристрасті, наприклад, гра в бридж).
Ну, і улюблені джинси й мартенси. Захоплива й сповнена теплого гумору книжка
про відкриття світу дорослих, пошуки дружби, перше кохання, гіркоту поразок та
маленькі й великі перемоги над собою.
- Назва твору
- Рік видання
- Тема
- Ідея
- Головні герої
11 квітня
Дистанційна робота
Перегляньте відеоуроки
Опрацюйте матеріал. Запишіть пункти 2, 4, 7, 8, 9, 10
Випишіть із хмаринки слів риси класицизму
Завдання 3.
Запишіть у зошити тему уроку.Перегляньте експрес-урок "Мольєр"
Завдання 4.
1. Справжнє. прізвище драматурга. 2. Ім’я дружини Мольєра. 3. Комедія Мольєра, що була заборонена. 4. Трупа Мольєра називалася "... театр" 5. Теоретик класицизму (прізвище) . 6. Професія ь\батька Мольєра. 7. Композитор, що створював музику до комедій Мольєра. 8. Місто, в якому народився Жан Батіст. 9. Трагедія Корнеля, яку показали актори трупи Мольєра перед королем. 10. Привілейований колеж, в якому навчався Жан Батіст. 11. Підгрунтя класицизму. 12. Російський письменник, автор книги "Життя пана де Мольєра"
Завдання 5
Опрацюйте матеріал
У 1669 році король Людовік XIV приймав у своїй резиденції у Версалі турецьких послів на чолі з Солиманом-агою. Турків змусили довго чекати, а потім запросили їх до галереї Нового Палацу, прибраної надзвичайно розкішно. Король сидів на троні, г його вбрання прикрашали діаманти на чотирнадцять мільйонів ліврів. Однак Солиман-ага та його почет не виказали очікуваного захоплення. Турецькі посли зробили вигляд, начебто в Турції всі носять костюми з діамантами. Поведінка гостей не сподобалася королю, і він наказав придворному драматургу Мольєру і композитору Люллі написати п’єсу, в якій би висміювалися турки. Так був створений “Міщанин-шляхтич”.
Завдання
04 квітня
Завдання 1.
Складіть пазл і запишіть тему уроку
Завдання 2.
Граф Дорант — зубожілий аристократ, людина без моральних норм. Він обдурює Журдена, не гребуючи жодними засобами, аби видурити в того гроші. Удаючи з себе друга Журдена, Дорант живе за його рахунок і за його гроші робить подарунки Дорімені. У Доранта немає нічого, окрім його титула. Він збіднів не тільки матеріально, а й духовно. « Образ маркізи Дорімени подано в сатиричному плані. Вважаючи графа Доранта багатим, вона погоджується вийти за нього заміж, радіючи, що заволодіє не тільки його серцем, а й майном. Проте Дорімена потрапляє у тенета власної розбещеності, її вади обертаються проти неї самої.
Здоровий глузд втілений в образі пані Журден. Вона розуміє всю безглуздість поведінки чоловіка, викриває Доранта й Дорімену, щиро хоче щастя для своєї дочки з чесним Клеонтом. Однак пані Журден не є позитивним ідеалом драматурга, оскільки вона надто сварлива, брутальна й обмежена.
Люсіль і Клеонт — освічені, чесні й добрі молоді люди. Вони не соромляться свого походження, понад усе цінують в людях моральні якості, чисті й високі почуття, борються за своє щастя. Клеонт не дворянин, але веде чесний спосіб життя й віддано служить державі. За свої високі моральні якості Клеонта винагороджено в п’єсі шлюбом з Люсіль. Дочку Журдена змальовано у творі менш виразно, але добре показано її привабливі риси — красу, людяність і здатність до високого кохання. Автор утверджує силу взаємних почуттів, що важать більше за титули і багатство.
Слуги Ніколь і Ков'єль представляють народні типи. Ці образи протиставлені егоїзму буржуазії та ницості дворянства. Слуги тверезо оцінюють події та людей, вони активніші від своїх хазяїв. Те, що всю «режисуру» розіграшу автор віддає Ков’єлю, підкреслює глибоку віру Моль’єра в народ, у його розум і творчі можливості, у здатність відновити справедливість.
07 квітня
Завдання 2.
Запишіть у зошити визначення термінів "комічне", "гумор", "сатира","іронія", "сарказм" (слайд 4)
Немає коментарів:
Дописати коментар