07 лютого
Перекресліть схему в зошити
19 січня
Виконайте тестові завдання
12 січня
Тема уроку. А.П. Чехов - видатний російський письменник. Осуд безпринципності, підлабузництва в оповіданні "Хамелеон"
Завдання.
1. Прочитайте відомості про А. П. Чехова за підручником (с.130 - 131 та с. 133)
2. Виконайте завдання в зошитах, сфотографуйте і надішліть мені на Вайбер у приватні повідомлення
1) Спишіть текст, вставте замість крапок потрібні сло і словосполучення. Підказки, що знаходяться в дужках, не записувати.
Антон Павлович Чехов народився ... (де і коли). Родина терпіла ..., тож він мусив багато ... За власними словами, Чехов не мав ... Друкуватися Антон Павлович почав ще за років навчання на ... факультеті ... університету. Молодий Чехов свої твори підписував ..., найпопулярнішим був ... Життя і творчість Чехова пов’язані з ...
3. Прочитайте оповідання "Хамелеон". Зверніть увагу на значення слів: хамелеон, городовик, золотар, хорт, мировий.
4. Накресліть в зошитах і розв’яжіть кросворд:
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Золотих
справ майстер. 2. Конфісковані ягоди. 3. Поліцейський наглядач. 4. Предмет
одягу поліцейського наглядача. 5. Місце дії – базарна … 6. Те, що золотих справ майстер тримав
піднятим угору. 7. Жанр твору. 8. Один із закулісних героїв
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Золотих справ майстер. 2. Конфісковані ягоди. 3. Поліцейський наглядач. 4. Предмет одягу поліцейського наглядача. 5. Місце дії – базарна … 6. Те, що золотих справ майстер тримав піднятим угору. 7. Жанр твору. 8. Один із закулісних героїв
5. Прочитайте вислів А.П. Чехова і запишіть його в зошити:
14 січня
Тема уроку. Діалог як основна форма розкриття сюжету в оповіданні А.П. Чехова "Товстий і тонкий"
Презентація цікавих епізодів життя Чехова
-
Дід А.П.
Чехова зміг викупити всю свою сім’ю з кріпацтва, заплативши 3500 рублів;
-
Під час
навчання в гімназії Антоша часто втікав з уроків на репетиції шкільного театру,
за що був кожного разу суворо наказаний вчителями – його замикали на довгий час
у холодній так званій «шкільній в’язниці». Через це він з 10 років має серйозні
проблеми з легенями. Саме від ускладнень з легенями він і помер.
- Перебуваючи на острові Сахалін та спілкуючись з в’язнями, він записав 10000 інтерв’ю – це надзвичайно важка праця за своїми обсягами;
-
За 26 років
творчості він створив близько 900 творів (коротких гумористичних оповідань,
серйозних повістей, п’єс)
-
Антон
Павлович Чехов мав чи не найбільшу кількість псевдонімів. Ось найкумедніші з
них: Антоша Чехонте, Брат моего брата, Врач без пациентов, Человек
без селезёнки, Вспыльчивый человек, Крапива, Шампанский, Дяденька, Грач, Гайка
№ 6, Гайка № 9 и многие другие. Все це він вигадував не тільки для того, щоб приховати своє справжнє ім’я, а й
для того, щоб привернути увагу читача, заінтригувати його.
-
Останні
роки письменник провів у Ялті, де купив собі невеличкий будиночок, що досі має
назву «Белая дача».
Прочитайте оповідання "Товстий і тонкий"
Запишіть в зошити тему, ідею, основну думку оповідання
Тема: Розповідь про
зустріч двох друзів дитинства.
Ідея: Автор висміює
підлабузництво, самоприниження, чиношанування, запопадливість та малодушність в
образі Тонкого, тобто Порфирія; його досі «рабське» і таке недоречне мислення.
Основна думка: «Обидва були
приємно здивовані».
Жанр: оповідання
Порівняйте головних героїв: заповніть таблицю відповідно до плану, використовуючи підказки, розташовані під таблицею. Будьте уважні!
План порівняльної характеристики Товстого і
Тонкого
1.
Як звуть головних героїв?
2.
Зовнішній вигляд.
3.
Яке фінансове становище кожного?
4.
Чим «пахне» від кожного з них?
5.
Ким працюють?
6.
Які відзнаки мають?
7.
Як ставляться до себе та до свого життя?
8.
Скільки і як говорять?
9. Як ставляться один до одного на початку зустрічі?
10. Чим закінчилась зустріч друзів дитинства?
Товстий |
Тонкий |
-
Михайло -
Повний |
-
Порфирій -
Худий |
- багатий
- бідний
- «пахло від нього шинкою і кавовою гущею»;
- «… пахло від нього хересом і флердоранжем»;
- Працює колезьким асесором – займає невисокий цивільний ранг у царській Росії
- Працює Таємним радником – займає високий цивільний ранг у царській Росії
- Відзнаки: «дві звізди» - знак за внесок у розвиток держави.
- Відзнаки: орден Святого Станіслава - орден Російської імперії з 1831 до 1917 року. Найменший по старшинству в списку державних нагород для відзнаки чиновників.
- Впевнений у собі, самостійний, задоволений життям
- Невпевнений у собі, постійно виправдовується
- Говорить мало
- Говорить багато, мова – плутана, збідніла, багато повторюється
- Друг дитинства залишився простим знайомим.
- Друг дитинства став вельможею.
- Фінал зустрічі: «він одвернувся од тонкого і простяг йому на прощання руку.»
- Фінал зустрічі: «потиснув три пальці, уклонився всім тулубом і захихикав, мов китаєць».
Тепер можна і погратись. Складіть пазли
18 квітня
ЯК ПИСАТИ ВІДГУК НА ХУДОЖНЮ КНИГУ

Уважно прочитай книгу, обміркуй її зміст і напиши відгук.
В.Ф. Мошак, Г. Кихай Одеська обл.
20 квітня
Тема уроку. Астрід Анна Емілія Ліндгрен. Основні відомості про життя і творчість письменниці, поаулярність її творів у різних країнах
25 квітня
1) Жанр. Казкова повість (фентезі)
2) Герої твору. Сонячний світ добра: Міо, Бенко, тітка Лундін, тато-король, Юм-Юм, Ірі, Нонно, Ено, Ткаля, Зброяр, діти-птахи
Світ зла і темряви: Тітка Едля, дядько Сікстен, лицар Като, вивідувані, вартові
3) Елементи сюжету
Експозиція. Життя Буссе в родині опікунів
Зав’язка. Тітка Лундін дає Буссе яблуко та лист і Джин перевозить Буссе до Країни Далекої
Розвиток дії. Буссе - Міо в Країні Далекій знаходить батька-короля; друзі та помічники Міо, відповідальність Міо за її долю жителів Країни Далекої
Кульмінація. Міо долає страх і приймає рішення боротися з лицарем Като. Випробування героя на шляху до замку лицаря Като
Розв’язка. Перемога Міо над Като, звільнення дітей
Епілог. Повернення додому, щасливе життя Міо у Країні Далекій
4) Тема - пригоди хлопчика в казковій Далекій Країні.
5) Ідея - віра в перемогу справедливості; розкриття безмежних фізичних і духовних можливості людей, які готові пожертвувати собою заради щастя інших.
6) Проблеми. Взаємини дітей та батьків, необхідність домашнього затишку, любові для дитини; роль батьків у житті дитини; материнська любов та піклування
Розгляньте ілюстрацію. З’ясуйте, з якими поняттями асоціюється "зло", а з якими - "добро"
27 квітня, 2 травня
Опрацюйте матеріал
Образ Міо
У головного героя
гаряче і любляче серце. Він не терпить несправедливості, він відважний. Часом
Міо дуже важко, часом він впадає у відчай і навіть плаче, але все ж таки
здійснює свій подвиг і стає героєм.
Образ Міо дано в
розвитку. Спочатку це самий звичайний хлопчик, але думка про визначене йому
подвиг (про нього розповідають в старій легенді, яку нашептав Міо казковий
колодязь), про страждання людей надає йому мужності.
До кінця твору Міо
знаходить і батьківську любов і дружбу, домагається виконання всіх своїх
заповітних бажань.
Самовідданість,
відвага, почуття обов'язку, підтримка друзів ведуть його до перемоги.
Образи тітки Едлі та
дядька Сікстена
Опікуни Mio; не
любили хлопчиків; крикливі, постійно сердиті; жадібні; не любили дитячого
сміху; жорстокі; постійно ображали Mio;
байдужі до долі хлопчика.
Образ Юм-Юма
Зовнішність - хлопчик дев'яти років, із каштановим чубом
та карими очима.
Соціальне становище - син садівника.
Вчинки - готовий прийти на
допомогу.
Риси характеру: добрий, щирий,
кмітливий, любить пригоди, веселий, безкорисливий у дружбі, щедрий, підтримає у
складній ситуації, вміє берегти таємниці.
Образ тата-короля
Тато Mio є королем
Країни Далекої. Свого сина він шукав дуже давно, а коли знайшов, був невимовно
щасливим. Король дуже любить природу та свій сад. Проте, найбільше він любить свого
сина і слухати, як він сміється у саду («...Я люблю пташиний спів, люблю музику
своїх срібних тополь, але найдужче люблю слухати, як сміється в садку мій
син...») Король щедрий і люблячий батько, підтвердженням цього є той факт, що
як тільки він дізнався, що Mio любить коней, то подарував синові золотогривого
Міраміса. Mio уже не боїться свого батька, він йому цілковито довіряє. («...Хоч
би що я зробив, він дивитиметься на мене ласкавими очима так, як дивився
тепер...»).
Образ Като
Като – жорстокий
лицар. Вперше про нього Міо почув від Юм-Юма. «І коли він сказав ці слова,
навколо ніби дмухнуло крижаним холодом, і Міраміс затремтів. І мене теж
обсипало морозом, коли я вимовив ці слова. – Атож, жорстокий лицар Като,-
сказав Юм-Юм, а Міраміс заіржав так, що голос його став схожий на крик».
Нонно, пастушок,
розповів, що його братів забрав Като. «На ці слова Міраміс за вікном так
заіржав, наче хто його вперіщив батогом. Усі ягнята злякано кинулись до своїх
матерів, а всі вівці забекали так, наче надійшла їхня остання година».
Батько-король
розповів Міо про Землю Чужинецьку, що там живе лицар Като. «Коли він
вимовив його ім’я, по трояндовому садку
ніби промчав лихий вихор. Білі пташки поквапились до своїх гнізд. Жалібник
голосно закричав і замахав великими чорними крильми. Багато трояндових квіток
миттю зів’яло… І тієї миті в срібних тополях загуло, ніби від бурі. Багато
листя з них попадало, і коли воно летіло додолу, здавалося, ніби хтось плакав».
Хлопчик Їрі
розповів, що його сестричку забрав лицар Като. «Коли він вимовив те ім’я, повітря навколо нас
стало холодне, мов крижане. Високий соняшник миттю зів’яв і всох, а метелики,
що літали навкруги, попадали і вже не підводились».
Злий лицар, володар
сусіднього королівства, вторгається у мирне життя чарівної країни. І люди не
можуть бути щасливі, бо зло поряд. Като не сприймають ні люди, ні природа. Шлях
темного лицаря веде до руйнувань та знищення: Мертвий Ліс, неродюча кам'яна
земля, Мертве Озеро, голод, отупілі прислужники, темрява.
Образ Като - не
конкретний персонаж, швидше, частина загального зла. Це символ, алегорія
безжалісної сили, яка прагне знищити кожного, хто не схилиться перед нею, не
дозволить перетворити себе на бездушного і бездумного виконавця чужої волі.
Спочатку образ здається дуже по-верховим та неглибоким, мальованим лише чорною
фарбою, найтемнішою на світі. Але сам Като страждає від свого кам'яного серця
не менше, ніж його жертви. І ненавидить більше за всіх лицаря Като лише сам
Като. Є злочинці, які розуміють, що вони творять зло, у глибині свого серця
прагнуть звільнення від лихого вміння. Це ті, хто став жорстоким від страждань,
чия душа скам'яніла. Чи не тому Като викрадав дітей та перетворював їх на
птахів, що хотів знайти свою душу, не завжди ж він був лихим? Але зло породжує
лише зло. Лише вогняний меч здатний розбити міцну оболонку і визволити з полону
пташину людської душі.
Символи
Образ колодязя що ввечері шепоче - «Це колодязь забутих казок і пісень,
таких, що їх колись давно розповідали й співали на світі, а потім так само
давно забули. Тільки цей Колодязь, що шепоче ввечері, пам'ятає їх геть усі».
Образ колодязя є символом народної пам'яті, життєвої мудрості фольклору і
народ-них традицій. Почути його казки та пісні може тільки дитина з чистим
серцем. Поки є такий невичерпний колодязь, народ з нього черпає силу
протистояти злу.
Маленька сіра пташка у замку Като - душа лицаря Като, яка звільнилася з кам'яного полону
Моральні цінності, проголошені в повісті: дорослі мають прагнути творити країну Далеку в
реальному світі; Любов, Дружба перемагають зло та ненависть; природа завжди
служить добру; кам’яні серця дорослих перетворюють дітей на нещасних самотніх
«птахів»; люди мають завжди пам’ятати,
що зло шкодить в першу чергу їм самим; батьківська любов, родинне тепло є
най-вищою цінністю в житті
4 травня
Тема уроку. Крістіне Нестлінгер "Конрад, або Дитина з бляшанки"
Тема уроку. Конрад та його становлення у світі
Перегляньте відео
06 квітня
Завдання 1.
Складіть пазл і запишіть тему уроку в зошити
Завдання 2.Перегляньте експрес-урок про Рея Бредберрі та його оповідання "Усмішка"
Завдання 3.Прочитайте оповідання за підручником або прослухайте його аудіозапис
Завдання 4.
Словникова робота
Запишіть із підручника визначення терміну "Конфлікт" (с.210)
Завдання 5
Опрацюйте даний матеріал
Паспорт твору
Назва. «Усмішка».
Автор. Рей Дуглас
Бредбері (1920–2012) .
Рік написання — 1952.
Жанр.
Фантастика, антиутопія, новела .
Тема. Твір про
те, як у майбутньому люди знищили «Джоконду» Леонардо да Вінчі, а маленький
хлопчик Том врятував шматочок полотна з усмішкою Джоконди; про майбутнє
людства, занепад цивілізації, загибель краси, ідеалів.
Ідея. Бредбері
утверджує, що краса, увічнена в шедеврах світового мистецтва, знайде свою
стежку до людських сердець. Духовне відродження людства починається з духовного
відродження кожної людини.
Герої: хлопчик
Том, картина Л. да Вінчі «Джоконда», Грігсбі, один з черги, натовп,
поліція.
Місце та час дії. Зруйноване місто, «святковий» день 2061 року
Сюжет. Усмішка
Джоконди стала «героєм» оповідання Рея Бредбері. Восени 2061 вцілілі після
атомних бомбардувань жителі великого міста відзначають свято — досить дивним,
на наш погляд, способом: ламають і трощать все, що дивом збереглося після
катастрофи. Свідком цих «святкових» подій став хлопчик Том. Том стає у чергу —
влада дозволила кожному бажаючому плюнути на … картину Леонардо да Вінчі
«Джоконда». Натовп не тільки плює, але й рве картину на шматки, утоптує в бруд,
ламає раму. Жахливе і страшне видовище. Письменник залишає надію — в руки Тома
потрапляє шматочок полотна з посмішкою Джоконди.
Конфлікт. У творі декілька конфліктів: між Томом і натовпом, між людиною і
суспільством, між красою і вандалізмом. Людство майбутнього в оповіданні Р.Д.
Бредбері «Усмішка»: зруйновані міста; дороги, понівечені від бомбардування;
радіоактивні поля; одяг із грубої мішковини; «свята» ненависті та руйнації;
ненавидять минуле; відмова від цивілізації; надія на відродження «нової»
цивілізації («з’явиться людина з душею…, в якої душа горнеться до гарного…»).
11 квітня
Завдання 1.
Перегляньте експрес-урок
Завдання 2
Складіть характеристику Тома за планом-схемою
Завдання 3.
Завдання 2.
Прочитайте оповідання Р. Шеклі "Запах думки" за підручником
Завдання 3.
10 квітня
Тема уроку. Роздуми автора про майбутнє людини і людства. Гуманістичний зміст оповідання - віра в перемогу людського розуму
Уважно прочитайте запитання та відповіді на них. А ви так міркували?
Завдання на повторення.
Згадайте, що таке міфи. Пригадайте давньогрецьких богів, виконавши інтерактивну вправу
30 березня
Завдання. Складіть пазл, тему уроку запишіть у зошити
Перегляд відеопрезентації "Біографія Г. Лонгфелло". Натискай ТУТ
Робота з підручником
Запишіть в зошити:
Анкета "Пісні про Гайавату"
1. Жанр - поема
Поема - великий за обсягом віршований твір з ліричним або оповідним сюжетом
2. Головна думка. Заклик до єднання і припинення племінних чвар
3. Національні традиції.
1) Розфарбовування у яскраві кольори перед боєм.
2) Традиція викурювати люльку згоди на знак примирення
4. Образи.
Гітчі-Маніто - Великий Дух. Гайавата - вождь індіанців, син Венони і Меджеківіса, онук Накоміс.
Венона - донька Накоміс і Місяця
Меджеківіс - бог Західного вітру
Для допитливих.
Звістка про подвиг Меджеківіса швидко розлетілася по світу. Захоплені подвигом, люди проголосили витязя Західним Вітром. Під урочисті вигуки Меджеківіс вирушив у своє царство на вершині Гір Скелястих. А на Місяці жила прекрасна і незрівнянна донька Нічного Світила – Нокоміс. Весела та життєрадісна дівчина ні до кого не відчувала зневаги, не зала злоби і не думала, що в однієї з її подруг серце палає чорною заздрістю. Якось, коли Нокоміс безтурботно гойдалась на виноградних паростках, до неї підкралась ненависниця й обрубала віти. Нокоміс упала на землю, в квітучу долину Мусподе, й з часом народила „між лілеями, на моху” донечку Венону, прекрасну, струнку й гнучку, з очима, як небесні зірки. Мати часто застерігала її берегтись Меджеківіса. Та не прислухається молодість до застережень старших, і одного вечора Меджеківіс підстеріг Венону, закохав її у себе, а потім покинув разом із „сином милощів і смутку, сином Тайни” Гайаватою .
З туги Венона померла, а малюка зростила Нокоміс, розкриваючи перед ним
дивний світ легенд та прекрасної природи.
Коли бабуся розповіла юнакові про підступність Меджеківіса й смерть Венони, серце Гайавати запалало гнівом, і він рушив на пошуки Володаря Вітрів. З таємним острахом в душі зупинився молодий герой перед старим батьком, а той згадав молодість, прекрасну Венону – і серце його сповнилося радістю. У розмовах минали дні і ночі. Меджеківіс вихвалявся колишніми пригодами й подвигами та безсмертям, а Гайаваті доводилося стримувати гнів. Врешті терпець йому ввірвався, син пригадав батькові смерть матері, і розпочався великий бій. Сам могутній Орел Війни піднявся з гнізда, сів на скелі і з різким клекотом розпростав крила над бійцями.
Через три дні Меджеківіс почав стомлюватися і поступився, запропонувавши припинити боротьбу, бо був безсмертним і хотів лише перевірити звитягу і хоробрість Гайавати. Перед розлукою батько наказав йому у всому допомагати своєму народові й пообіцяв, що з часом розділить із ним своє царство.
Чимало подвигів здійснив Гайавата: переміг царя риб - величезного осетра Міше-Наму й злого чаклуна Меджисогвона, який насилав на людей хвороби й лихоманки; навчив народи вирощувати маїс і винайшов писемність. Слава його швидко ширилася по землі .
Повертаючись після поєдинку з батьком Меджеківісом, Гайавата звернув до країни Дакотів, для того, щоб купити наконечників для стріл. Найбільше йому сподобалися гострі, як голки, наконечники з халцедону, кременя та яшми, що виточив старий дакот, який усамітнено жив із донькою Міннегагою на рівнині. Міннегага глибоко запала в душу Гайавати.
Та Нокоміс не хотіла, щоб онук одружувався з чужоземкою. Недослухаючись до бабусиних порад, герой радісно пішов за коханою і не помилився – дівчина відповіла йому щирою взаємністю.
Минуло багато безтурботних років, сповнених праці та полювання, спокою
та затишку домашнього вогнища. Проте щастя на землі не вічне, і ніхто не може уникнути гірких втрат: помирають улюблені друзі Гайавати – божественний співець Чайбайабос і добродушний силач Квазінд.
Настають важкі часи: люта зима сповила землю глибоким снігом, морози скували ріки й озера, до поселень підкрався голод. Гайавата теж не зміг знайти їжі для порятунку коханої дружини. Вона померла.
Настала весна, але туга не полишила серце Гайавати, він сумував за навіки втраченою коханою.
Якось Ягу – хвалько і оповідач дивних історій – повідомив, що бачив у морі величезну пірогу з бородатими воїнами, обличчя яких були пофарбовані в біле. Всі сміялися із розповіді, лише Гайавата залишався серйозним. Справді, з часом до поселення підплив човен із білими людьми. Гайавата привітно зустрів їх, запросив до свого вігваму і щедро пригостив, посадивши на шкури горностаїв і бізонів. Після урочистостей і келихів господарі й гості викурили Люльку Згоди та присягнули на вічну дружбу. Уночі, коли стомлені гості поснули, Гайавата став зі свого ложа і сказав Нокоміс, що йде назавжди.
Зрозумівши, що створення Ліги п’яти племен є вінцем його дій на землі, Гайавата звертається до народів з промовою, сповненою мудрих порад, наголосивши водночас, що йому час „здійнятися” у небеса. Він вийшов на берег і сів у чарівний човен. Повітря сповнилося звуками божественної музики, і вражені люди спостерігали, як човен почав підніматися вище й вище, аж поки зовсім не зник в небесах.
Ось так завершився земний шлях посланця небес вчителя Гайавати.
З ким із давньогрецьких міфічних героїв схожий Гайавата? Відповідь на це запитання ви отримаєте, розгадавши ребус
Немає коментарів:
Дописати коментар