12 лютого
19 січня
Тема Біблійні мотиви в романі Ф.М. Достоєвського "Злочин і кара". Поліфонізм твору
- Хто отримав кару, хто переступив закон не тільки юридичний, а й
християнський?
У контексті «Вічне» - 10 заповідей Божих:
- Які ж заповіді порушують герої роману?
1. Я є Господь Бог твій, нехай не
буде у тебе інших богів, крім Мене. (Теорія Раскольникова антихристиянська
і руйнівна. Людина,яка сповідує подібні ідеї, які б докази та аргументи вона не
використовувала, ставить себе, приписуючи якості зверх людини своїй
особистості, вище Бога. Бог відходить на другий план і навіть щезає. І Богом
стає вона сама)
«Горда і марнославна людина із самої себе робить ідола»
- Як ця думка стосується образу Раскольникова? (Аналіз притчі «Про
митаря та фарисея»)
До храму ввійшли помолитись два
чоловіки. Один був фарисеєм, а другий митарем. Фарисей, ставши посередині
храму, поближче до вівтаря, молився так: „Дякую, Боже, Тобі, що я не такий, як
інші люди неправедні, як оцей митар, наприклад. Я пощу два рази на тиждень, даю
десятину з усього, що тільки надбаю!” А митар здалеку стояв і навіть не смів
звести очей до неба, тільки бив себе в груди: „Боже, будь милостивий до мене,
грішного!”... Фарисей повернувся до дому свого більш неправдивий, ніж митар, бо
кожен, хто підноситься, буде понижений, хто ж понижається, той піднесеться.
(Див. Луки 18:10-14).
Хто такі фарисеї і що таке фарисейство?
Фарисеї у давній ізраїльській державі
були не священиками, а мирянами. Вони зберігали Мойсеїв Закон і суворо
дотримувались його. Серед них було багато добрих учителів Божої науки, які
користувалися авторитетом серед народу. Фарисеї вірили у воскресіння, але не
пов’язували його з приходом Ісуса. Водночас вони перебільшували роль церковних
правил і не вірили в те, що головнішим за них є любов до Бога і до ближнього.
Коли Ісус проголосив ці істини, фарисеї почали переслідувати і цькувати Його,
боячись втрати свою духовну владу над євреями.
Фарисеєві з Ісусової притчі, здається,
що він найкращий для Бога, тому що поститься набагато частіше, ніж того велить
Божий Закон і не шкодує для Господа своїх грошей. Та коли придивитися уважно,
то неважко помітити гріховність фарисея: він фактично відкупляється своїми
грішми від Усевишнього, згорда розглядається по церкві замість того, щоб
зосередитися на спілкуванні з Богом, а головне, не любить ближніх, засуджує їх,
чваниться власними заслугами.
Митарі в Іудеї були збирачами податків.
Їх серед євреїв ніхто не любив, вони вважалися безбожними, жорстокими
здирниками. Так воно здебільшого й було насправді. Але персонаж притчі про
митаря й фарисея не такий. Він усвідомив свій гріх. Він не тільки не схожий на
інших митарів, але й на фарисея. Він стоїть здалеку, не сміє навіть голови
підвести, настільки тяжкими видаються йому власні гріхи. Митар розуміє, що коли
змінить своє життя, в якому вже розкаюється, то фінансово потерпить, можливо, й
крах, йому важко віддати всі гроші, забрані нечесним способом від інших, але не
бачить іншого способу для порятунку і тільки б’є себе у груди, виявляючи тим
самим знак найглибшого жалю, і просить Бога про милосердя, яке полягає не
тільки у Господньому прощенні, але й у допомозі стати на праведний шлях.
* Подумайте:
- Які поради можна дати Раскольникову, посилаючись на почуту притчу?
- Кого – митаря чи фарисея - більше нагадує головний герой?
- «Горда і марнославна людина із самої себе робить ідола» Як ця думка
стосується образу Раскольникова?
- Як вилікуватися від гордині?
Існують єдині «ліки» від гордині і самолюбства – смирення і скромність.
Смиренна людина – це та, яка:
§ довіряє Богові, більше за все бажає виконати Його волю; за все дякує, радіє
навіть у скруті;
§ переживає за свої гріхи, намагається не образити Бога хоча б найменшим із
них, ніколи не забуває молитися про те, щоб звільнитися від гріха;
§ не пишається нічим добрим, що в ній є чи що вона робить, бо знає, що все це
– лише милість Божа, дар Божий, а не її заслуги; не старається, щоб її хвалили;
§ не відповідає злом за зло; нікого не судить, до себе ставиться вимогливо,
до інших – поблажливо;
§ нікого не ображає, не дратує, не засмучує; і сама не ображається, не
дратується, не засмучується;
§ у кожній людині шанує образ Божий, любить і друзів, і ворогів; вважає всіх
кращими, достойнішими за себе, але не забуває і про власну гідність; служить
людям, як Самому Христу;
§ не боїться нікого й нічого, але усвідомлює свою моральну відповідальність
перед Богом.
§ Не роби собі кумира і всякої подоби з того, що на небі вгорі, або на
землі внизу, і що у воді під землею: не поклоняйся їм і не служи їм.
§ Не згадуй імені Господа Бога твого даремно.
§ Пам'ятай день суботній, щоб святити Його: шість днів працюй і виконуй
у них всю роботу свою, а день сьомий — для Господа Бога твого.
§ Шануй батька твого і матір твою, і добре тобі буде, і довго житимеш на
землі.
§ Не вбивай. (Раскольников
убив)
§ Не перелюбу. (Свидригайлов
аморальний)
§ Не кради. (Мармеладов
крав у Соні і Катерини Іванівни гроші й пропивав їх)
§ Не свідчи неправдиво проти ближнього твого. (Лужин принизив Соню, Раскольников не
говорить правди, коли чує, що Миколка вбив лихварку)
§ Не жадай дому ближнього твого, не жадай жони ближнього твого, ані раба
його, ані рабині його, ані вола його, ані осла його, ані всякої худоби його,
ані всього, що у ближнього твого. (Раскольников забажав те, що належало не йому)
Десять заповідей Закону розміщені були на двох скрижалях, бо в них
містяться два види любові: любов до Бога і любов до ближнього.
* Поняття «Кара за гріх»
у контексті «Вічне»
З глибокої давнини і донині люди замислювались над питанням: «Де взялося
зло у світі? Звідки злість, ворожнеча, ненависть, злодійство, грабежі,
вбивства, різні нещастя, суспільні непорозуміння? Кари за гріх є різні:
хвороби, голод, внутрішнє невдоволення. Але найбільшою карою є те що душа
потрапляє до пекла. Очевидно, Сократ – перший, хто досліджував
совість. Він вважав: джерело моральних суджень є її самопізнання. Арістотель зазначив,
що совість – це правдивий суд доброї людини»
Понад 2 тис. років після Аристотеля Кант розмірковує про
совість – це «правдивий суд доброї людини» Сучасний латвійський філософ Август
Мілтс пов'язує поняття «совість» із моральним обов’язком особистості:
«Чим складніший внутрішній світ особистості, чим багатоманітніші відносини людини
з навколишнім світом, тим сильніша потреба врівноважити свій духовний світ. І
людина починає сама вершити над собою суд, віддавати собі похвалу, оцінювати
вчинки, давати поради, наводити порядок у внутрішньому «господарстві»,
виховувати себе. І вона переконується, що там, усередині є якась могутня і
таємнича сила, що є сама собі законом, є совість.
Совість(сумління) здатність здійснювати моральний самоконтроль, вимагати
від себе їх виконання і здійснювати оцінку своїх вчинків. Совість – феномен
емоційний, вона виявляє себе через глибокі переживання, самодокори. Виступає
вона в якомусь розумінні як надрозумна. Коли людина відступає від велінь
совісті, вона говорить собі : «я не могла», «я не встигала», тобто, шукає
раціональні практичні аргументи, які обґрунтовують власну недосконалість.
Совість ігнорує аргументи. Совість - це самозвіт за виконання певних моральних
обов’язків. Совість - світильник у духовно-моральному житті людини. Завдяки їй
людина розрізняє добро і зло. Совість має у моральному житті таке саме
значення, як око для тіла. Іван Огієнко: « Значення совісті
загальнолюдське: державне, особисте, родинне. На совісті світ стоїть». За
теорією Зигмунда Фрейда совість є «ідеальним Я», яке протистоїть «Я реальному».
Муки совісті свідчать про поразку ідеалу, а спокійна совість і відповідне
моральне вдоволення – про перемогу ідеалу.
Совість перебуває у зв’язку із страхом, соромом, виною, каяттям.
- Яке слово проходить лейтмотивом? (Совість)
Достоєвський вважав, що людина ─ це 20% розуму та 80% душа. Жити за велінням душі ─ основна ідея творчості Достоєвського. Не можна вступати в конфлікт із самим собою, переступати межу моралі, переступати через Бога.
Чому Раскольников деградував? ( Втратив віру)
Хто воскрешає совість Раскольникова? (Соня і її віра: «Їх воскресила любов,
серце одного містило безкінечні джерела життя для серця іншого»)
Демонстрація кадрів фільму «Злочин і кара»(2007р., режисер Д.Свєтозаров), (сцени розмови Соні з Раскольниковим)
Автор дає змогу своєму героєві очиститися через віру. Мотив молитви у
романі звучить дуже часто. Молитва – невід'ємна складова християнина стає
складовою роману наряду з такими образами і символами як хрест і Євангеліє.
Соня дає Раскольникову Євангеліє, яке належало Лизаветі. Читає його. І він
відроджується до життя. Хрест Лизавети Раскольников спочатку не приймає, бо
поки що не готовий, але потім бере. І знову це пов’язано з духовним очищенням,
відродженням від смерті до життя. Присутність ремінісценції (тобто, згадка….) із
Біблії про Лазара, притча, яку Соня читає Раскольникову на 4-й день після
злочину. При цьому Лазар воскрес саме на четвертий день. І Раскольников ці
чотири дні духовно мертвий, і по суті, лежить у домовині, (його житло
порівнюється з комірчиною, а Соня прийшла, щоб врятувати).
Соня намагається запевнити Раскольникова у тому, що жити без Бога не можна.
Вона читає Раскольникову притчу про воскресіння Лазаря.
Притча про Лазаря є найсокровенніша таємниця, що пов'язує Раскольникова і
Соню. Адже Раскольников мислить себе загинувшим і невоскресшим Лазарем, адже
його духовна смерть «Я себе убив, а не стару» настала в момент вбивства.
Читання притчі про воскресіння Лазара повинно стати провісником воскресіння
Раскольникова. Лазар, обгорнутий тлінню воскрес всупереч очевидному, …всупереч
очевидному і всепереможній логіці повинен воскреснути і Раскольников. Принаймні
так це представляє Соня «І він, він – теж засліплений і невіруючий,- він
увіриться .Так!Так! Зараз, тепер»,- мріяла вона. Сам він на роздоріжжі. Його воскресає
Соня і Раскольников прямує до воскресіння, який вказала йому Соня.
Теорія літератури (запишіть скорочено)
Поліфонізм - розмаїття проблематики та художніх прийомів, що у літературі гармонійно співіснують в одному творі. У літературному тексті поліфонічність - це, насамперед, незалежність художніх світів, що розкривають свідомість героїв, роботу їх думки, шукань розуму і серця, які можна порівняти, на наш погляд, з броунівським рухом молекул, що хаотично рухаються в певному просторі і зберігають свою внутрішню форму, незважаючи на постійні зіткнення з іншими молекулами. Так і герої Достоєвського, контактуючи один з одним, зберігають свою внутрішню суть, залишаються незалежними. Достоєвського понад усе цікавить взаємодія свідомості у сфері. Це діалог ідей, свідомостей, життєвих позицій, втілений у художній системі образів роману та авторській позиції
Виконайте тестові завдання
12 січня
Тема уроку. Система образів роману Ф.М. Достоєвського "Злочин і кара"
Завдання.
1. Випишіть із "хмаринки слів" імена героїв роману та доберіть із слів для довідок слово-асоціацію до кожного персонажа. Запишіть парами в зошити
Слова для довідок: закон, чесність, безвихідь, бунт, приреченість, віра, гроші, порок, материнська любов, самопожертва, жадібність.
2. Знайти героя
роману за однією ознакою. Записати у стовпчик відповіді – імена героїв роману.
1. САМОГУБЕЦЬ - ...
2. ГУВЕРНАНТКА - ...
3. ЛИХВАРКА - ...
4. ПОВІЯ - ...
5. СЛІДЧИЙ - ...
6. П‘ЯНИЦЯ - ...
7. ПЕРЕКЛАДАЧ - ...
8. КОЛИШНІЙ СТУДЕНТ - ...
3. визначити героя за цитатою з роману. Записати імена та прізвища в стовпчик.
1. «Одягнений він був у старий, зовсім зношений чорний фрак з обірваними ґудзиками. Один тільки ще якось тримався, на нього він і застібався, певно все ще стараючись дотримуватись вимог пристойності».
2. «Це був надзвичайно веселий і компанійський хлопець, добрий до простоти. Проте за цією простотою ховались і глибина, і гідність… Був він розумний, хоч і справді часом дуже простуватий».
3. «Возлюби, перше за все, одного себе, бо все на світі на особистому інтересі основане» «…вигідніше брати дружину з убогості, щоб потім над нею володарювати».
4. «У розпусті
є щось постійне, основане на природі…»; «…я нічиєю думкою особливо не
цікавлюсь…»; «Ми одного поля ягоди!»
5. «Мав він років тридцять п´ять, на зріст був трохи нижчий від середнього, огрядний і навіть з черевцем, бритий, без вусів і без бакенбардів, з коротко стриженим волоссям на великій круглій голові, якось особливо випуклій на потилиці.»
6. «Це була
крихітна, суха старенька, років шістдесяти, з гострими і злими очицями, з
маленьким гострим носом і простоволоса. Біляві, мало посивілі волосся її було
жирно змащені маслом»..
7. «Ти,
звичайно, знаєш, яка вона розумна і з яким твердим характером. Вона багато може
стерпіти і навіть в крайньому разі знайти в собі стільки самовладання, щоб не
втратити своєї твердості».
8. «Майже весь
час, поки читав він, обличчя його було мокре від сліз, але коли він закінчив,
воно було бліде, скривлене судорогою, і тяжка, жовчна, зла усмішка зміїлася на
його губах. Він припав головою до своєї благенької і заяложеної подушки і
думав, довго думав».
9. «Це була висока, незграбна, тиха й покірлива дівка, мало не ідіотка, тридцяти п´яти років, що перебувала в повному рабстві у сестри своєї, працювала на неї день і ніч, тремтіла перед нею і зносила від неї навіть побої».
10. «Прийшла, і просто на стіл тридцять карбованців мовчки поклала. І словечка при цьому не мовила, а взяла тільки нашу велику зелену хустку, накрила нею зовсім голову і лягла на ліжко, обличчям до стіни, тільки плічка та тіло все здригаються...»
Підготуйте зв’язну розповідь про причини і мотиви злочину Раскольникова за даним кроссенсом
1. Дія
роману відбувається в місті ...
2. Прізвище,
ім. та по батькові головного героя ...
3. Разом з
лихваркою герой вбиває ...
4. Він ховає
вкрадене під ...
5. Стоячи за
дверима квартири, де робили ремонт, злочинець загубив ...
6. Слідчого,
який займався справою про вбивство, звали ...
7. Миколка –
це один з ... робітників, що робили ....
8. На зізнання
в скоєному злочині героя наштовхнула ...
9.
Каяття героя відбувається в ... (частина твору).
10. В сім’ї
Мармеладових, окрім Соні, було ... дітей.
11. Дуня
Раскольникова виходить заміж за ...
Монолог Раскольникова:
У злиденному Петербурзькому районі, у
комірчині, визріває у мене, колишнього студента юридичного факультету Родіона
Раскольникова, фантастично жорстокий та безглуздий задум - здійснити вбивство і
зробити таким чином благо для всього людства. Спочатку це була «мрія», яка
поступово набувала все конкретнішої форми і спричиняла в моїй свідомості
жорстоку боротьбу із самим собою. Я відчував у душі «сили неймовірні», але ж
куди їх подіти? Як використати? Методично і холоднокровно я готуюся до вбивства
старої лихварки, обмірковую деталі, знищую докази. Я йду здійснювати «пробу».
Але раптом мене обіймає жах, відраза до самого себе: «Невже ж це може бути?»
Після листа матері, після розповіді Мармеладова про долю доньки Соні я
розгніваний і нестямний. Я іду на вбивство (спокута всіх страждань людських…але
чужою кров'ю). Ніколи не міг уявити, що це завдасть мені таких жорстоких мук.
Всі десять днів після вбивства триває відчайдушна боротьба з власною совістю, я
намагаюся знайти відповідь на питання, що виросло у понівеченій свідомості до
неймовірних розмірів: бути чи не бути мені людиною?
Коли я йшов на вбивство, хотів не теорію
перевірити, а самого себе: чи маю право вбивати. І вийшло так, що не маю права,
бо великих душевних мук завдають мені питання «людини та громадянина». Забув я
і про те, що той, хто порушив закон людський, «приречений носити в душі
страшний тягар самотності»
- Що вбило у Раскольникову людське?
§ ідея зверхлюдини, яка вільна від моральних законів;
§ віра «у можливість по совісті дозволити злодійство»;
§ бажання робити добро за допомогою зла;
§ стремління до особистої необмеженої влади.
Він вірив, що може стати «володарем», «добрим тираном» і «ощасливити натовп». Він не виняток. Сучасний психолог М.Литвак говорив, що на одній із своїх лекцій він запитав слухачів, хто із них любить владу. Жоден із присутніх не відповів ствердно. Але коли він запитав їх, хто хоче стати гіпнотизером, то підняли руки майже всі. Отже, ніхто не зізнається навіть собі, що любить владу. Але, можливо, нічого страшного у бажанні керувати іншими людьми немає, тим паче, якщо людина, як правило, діє, виходячи з благородних намірів? Але біда Раскольникова не в тому, що він хотів належати до «сильних світу цього», а в антигуманності його теорії. А якщо спроектувати його теорію на тих, хто його оточує? Хто підлягає класифікації його теорії? Хто «звичайні» і «незвичайні» люди», якщо брати до уваги поняття «право маю», і хто в якійсь мірі владарює над іншим, то це… Теорія Раскольникова
Теорія Раскольникова
«Звичайні люди» |
«Незвичайні люди» |
Разуміхін : живе, знайшовши своє місце у теперішньому, не прагне переступити закон;
вибір прізвища свідчить про вибір самого автора |
Лужин – хижак нового часу, часу капіталізму, не зупиниться ні перед чим
на шляху до багатства і влади. Гроші-його бог, моралі для нього не існує. Він
тримає у руках соціально-економічні процеси сьогоднішнього і завтрашнього дня
(із провінції переносить свої справи у столицю) |
Соня Мармеладова |
|
Свидригайлов – аморальний злочинець, грає життям і людьми заради своєї втіхи, все
життя проводить у гонитві за насолодами. |
Висновок: теорія Раскольникова – антигуманна.
Вчинок Родіона Раскольникова передусім слід оцінювати з позицій
християнської моралі, гуманних ідей, найвищої людської вартості – життя,
дарованого Богом. Які мотиви злочину Раскольникова з погляду теорії
макіавеллізму, суть якої є думка: «Мета виправдовує засоби».
Ніколо Макіавеллі (1469 – 1527) – італійський громадський діяч, політик,
письменник, історик. Він вважав, що республіка – найкраща форма державного
правління. Стверджував, що задля об'єднання Італії в республіку, яка в той час
була розділена на окремі провінції, підходять будь-які засоби :
підкуп, терор, примус, шантаж, тобто, «Мета виправдовує засоби». Теорію
макіавеллізму по-своєму розуміли наступні покоління людства, й часто на цьому
грунті виникали жорстокі тоталітарні режими. Однак навіть у самому першоджерелі
така ідея хибна. Якщо мета приваблива (побудова держави), то спосіб її
здійснення, який допускає людські жертви, не можна виправдати.
Загалом мета Раскольникова благородна – в перспективі бути корисним
«приниженим і знедоленим». Та шлях до її здійснення пролягає через злочин. «Вбити,
щоб перевірити себе», вбити, щоб загарбати гроші, завершити завдяки їм навчання
в університеті, вбити, аби «возвеличитися», «піднестися над іншими», а тоді вже
творити добро. Герой обрав для здійснення своєї мети хибний шлях, тому,
зрештою, і не досягнув її, зупинився на півдорозі. Вбив і відчув тягар на душі.
Отже, як і в твердженні Н. Макіавеллі, так і в меті Раскольникова закладена
благородна ідея та допускається «неблагородний» спосіб її реалізації. А відтак
– він приречений на невдачу.
Еволюція образу Раскольникова
1.
«Геній, що спроможний сказати нове слово
світу. (А знаряддя вбивства обирає – сокиру).
2.
Сильні обрані, їм дозволено все.
3.
Реформування життя – із вбивства до
вищого блага.
4.
Совість.
5.
Моральні страждання (хоче заховатись у
самоті, вдатися до самогубства чи публічної сповіді).
6.
Відчай.
7.
Самотність.
8.
Повернення до християнських цінностей
через любов до ближнього, довіру власної долі коханій людині, сповідування
Христа.
9.
Відродження.
13, 16 квітня .
Тема уроку. Паоло Коельо - відомий бразильський письменник. Пошуки сенсу буття в романі "Алхімік". Система образів роману
Прочитати роман можна ТУТ
Завдання 1.
Опрацюйте матеріал.
Чи пам’ятаєте ви міф про Нарциса – прекрасного юнака, який з ранку до вечора просиджував над озером, милуючись своїм відображенням? Що ж сталося з Нарцисом? (Він помер, а на місці його загибелі виросла квітка з ніжно-білими пелюстками, яку назвали нарцисом)
Накресліть кросворд на аркуші в клітинку. Доберіть пояснення до слів і запишіть.
Тема уроку. Система образів роману П. Коельо "Алхімік"
Опрацюйте матеріал, зробіть нотатки в зошитах. Перекресліть схему.
Дистанційна робота
Прочитати повість ви можете за покликанням
https://www.litmir.me/br/?b=283770&p=1
6 травня
Тема уроку. Проблема батьків і дітей у романі Й. Ягелло «Кава з кардамоном».
Опрацюйте матеріал
13 травня
Тема уроку. Образ головної героїні. Мова твору
Завдання 1. Опрацюйте біографію М. Метерлінка за підручником Ю.І. Ковбасенка, дайте відповіді на всі запитання у Гугл-формі та нитисніть кнопку відправити.
08 березня
Дистанційна робота
02 квітня
Дистанційна робота
Усі казкові, незвичайні події відбуваються у дитинстві і, як правило, на свята. Потім казка приходить і до дорослих, звичайно, до тих, хто на це заслуговує, сприймається як реальність, і її закони стають символами. Так само відбувається у п'єсі бельгійського драматурга кінця XIX—початку XX століття М. Метерлінка "Синій птах".
Завдання 1.
Складіть пазл і запишіть у зошити тему уроку
Завдання 2.
Перегляньте фрагмент фільму "Блакитний птах". Зверніть увагу:
У Блакитному Палаці Майбутнього, де живуть ще ненароджені діти, безліч майбутніх винахідників і поетів, тих, що виростять на Землі чудові плоди і, принесуть людям невідоме світло, Машину щастя та тридцять три засоби продовження життя! Скільки м'якого доброго гумору в образі Короля Дев'яти Планет, який ще копирсається у власному носі, або малюка, що із серйозним виглядом смокче палець, а колись знищить на землі несправедливість.
Як неупереджено ставиться Володар Часу, високий бородатий дідуган з косою, до малюка, який забув пляшку з ідеєю, що просвітлятиме народи, і до того, хто забув коробку з двома злочинами! Все, як у реальному житті, тільки яскравіше, концентрованіше. Навіть нещасні закохані, що ніколи не зустрінуться на Землі. Навіть заява із Землі на напрочуд рідкісне явище — чесну людину, яка одна-однісінька, та, мабуть, довго не проживе...
Завдання 3.
Запишіть у зошити
Виконайте тестові завдання.
Домашнє завдання. Прочитати драму А.П. Чехова "Чайка"
Опрацюйте матеріал. Запишіть у зошити тему твору, проблематику, провідний конфлікт п’єси. Створіть асоціативний кущ до слова "чайка" за поданим матеріалом
Немає коментарів:
Дописати коментар